اجزای کاسه نمد چه هستند؟

کاسه نمد

کاسه نمد


اجزای کاسه نمد چه هستند؟

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، لبه کاسه نمد به سه بخش «مرز آب‌بند» (Sealing Edge)، «لبه آب‌بند» (Seal Lip) و «لبه گردگیر» (Dust Lip) تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرز آب‌بند: همانطور که می‌بینید، این بخش، سطح مقطعی همچون یک «گوه» (Wedge) دارد و برای آب‌بندی، بر روی سطح شفت فشار وارد می‌کند.
لبه آب‌بند: این بخش از الاستومری منعطف تشکیل شده و طراحی آن به گونه‌ای است که آب‌بندی آن حتی در صورت ارتعاشات موتور و تغییرات فشار سیال، دچار مشکل نشود. برای بهبود تماس شفت با کاسه نمد نیز از یک فنر بهره می‌گیرند.
لبه گردگیر: این بخش همانند یک مرز آب‌بند اما بدون فنر عمل می‌کند تا از ورود گردوغبار جلوگیری شوند.
قطر خارجی کاسه نمد نیز سبب می‌شود تا این قطعه به خوبی در محل خود قرار بگیرد و سیالی نیز از آن ناحیه عبور نکند. برای استحکام بیشتر این قطعه نیز از یک جداره فلزی استفاده می‌شود.

انتخاب کاسه نمد به چه عواملی بستگی دارد؟

انتخاب کاسه نمد با طراحی و مواد بهینه به شرایط عملیاتی و کاربرد آن بستگی دارد که از میان این موارد می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد:

دما
سرعت
اختلاف فشار
نوع روان‌کننده
قرارگیری عمودی یا افقی
لنگی و عدم انطباق شفت با جداره داخلی

کاسه نمد

کاسه نمد

از آن‌جایی که تاثیر یکی از شرایط عملیاتی بالا به طور معمول بر سایر فرآیندهای انتخاب این قطعه برتری دارد، در نتیجه، قانون کلی برای تعیین بهترین نوع کاسه نمد وجود ندارد. البته در ادامه، روندی کلی در انتخاب این قطعه بر اساس عملکرد و دوره تعمیر و نگهداری بیان می‌شود.

کاسه نمد پلوس چیست؟

همانطور که گفته شد، از کاسه نمد در بسیاری از سیستم‌های متحرک استفاده می‌شود. یکی از این سیستم‌ها، «پلوس» (CV Axel Shaft) است.کاسه نمد پلوس قطعه‌ای پلاستیکی است که در محل اتصال پلوس با دیفرانسیل یا جعبه‌دنده قرار می‌گیرد. این قطعه از نشت روغن از جعبه‌دنده یا محفظه دیفرانسیل جلوگیری می‌کند. در برخی از خودروها، کاسه نمد پلوس کمک می‌کند تا پلوس با جعبه دنده در راستایی مناسب قرار بگیرد. در تصویر زیر، کاسه نمد پلوس پراید و کاسه نمد پلوس ۲۰۶ را مشاهده می‌کنید. نکته قابل توجه در خصوص کاسه نمدها این است که به هنگام جایگذاری باید از ابزارهای مناسب استفاده شود که متاسفانه در بسیاری از موارد به شکلی نامناسب از ضربات چکش برای این کار بهره می‌گیرند که در نهایت سبب کاهش عمر این قطعه می‌شود.

کاسه نمد گیربکس چیست؟

در محورهای ورودی و خروجی جعبه‌دنده خودرو نیز برای جلوگیری از نشت روغن از کاسه‌نمد گیربکس بهره می‌گیرند. با توجه به این‌که تعویض کاسه نمد گیربکس فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است، به طور معمول برای جلوگیری از خوردگی و کاهش نیاز به تعویض از «کاسه‌نمدهای مارپیچ» (Labyrinth Seal) بهره می‌گیرند که در تصویر زیر نشان داده شده‌ است.

کاسه نمد میل لنگ چیست؟

هدف از قراردادن کاسه نمد میل‌لنگ این است که روغن به طور مجدد به مخزن روغن منتقل و از روغن‌ریزی جلوگیری شود. به طور معمول، موتور خودرو دارای دو کاسه نمد است. یکی در جلوی موتور و پشت پولی سر میل‌لنگ و دیگری پشت «فلایویل» (Flywheel) قرار دارد.

کاسه نمد میل سوپاپ چیست؟

کاسه نمد میل سوپاپ که در سرسیلندر قرار دارد بمنظور جلوگیری از روغن‌ریزی در انتهای «میل سوپاپ» (Camshaft) مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاسه نمد میل‌سوپاپ به طور معمول از قطعات مقاومی ساخته می‌شود و تا مدت‌ها نیاز به تعمیر نخواهد داشت اما این قطعه نیز بعد از مدتی دچار خوردگی می‌شود و روغن‌ریزی از این ناحیه برای موتور بسیار خطرناک است چراکه در صورت روغن‌ریزی از این ناحیه، هم امکان تخلیه روغن و صدمه به موتور و هم احتمال ریخته شدن روغن بر روی تسمه تایمینگ وجود دارد که در هر دو مورد، صدمات بسیاری به موتور وارد می‌شود.

 

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی