در صورت خرابی بلبرینگ گیربکس چه کنیم؟

خرابی های بلبرینگ

خرابی های بلبرینگ


در صورت خرابی بلبرینگ گیربکس چه کنیم؟

وقتی نشانه‌های خرابی بلبرینگ گیربکس را مشاهده کردید، به‌هیچ‌عنوان آن را پشت‌گوش نیندازید. در اسرع وقت آن را به تعمیرگاه ببرید تا آن را بررسی کنند. گاهی اوقات فقط با روانکاری یا تمیزکردن آلودگی‌ها و کثیفی‌های بلبرینگ مشکل حل می‌شود و ممکن است اصلا نیازی به تعمیر یا تعویض آن نباشد. اگر فرسودگی یا خرابی بلبرینگ در حد استاندارد باشد، می‌توان آن را تعمیر کرد؛ اما اگر خرابی شدید داشته باشد، چاره‌ای جز تعویض آن نیست.

عواقب تعمیر نکردن بلبرینگ گیربکس معیوب

اگر بلبرینگ گیربکس را که خراب شده است تعویض یا تعمیر نکنید، به‌تدریج باعث شکستن اتصالات چرخ، لرزش غیرعادی خودرو و شنیدن صداهای ناهنجار، مشکل در تعویض دنده و درنتیجه رانندگی خطرناک با خودرو می‌شود. همچنین مانند هر قطعه دیگری، بلبرینگ‌ها به قطعات مجاور خود متصل هستند و خرابی آنها نه‌تنها سایر قطعات را با مشکل مواجه خواهد کرد، عملکرد کلی گیربکس را هم تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

خرابی های بلبرینگ

خرابی های بلبرینگ

نکات افزایش طول عمر بلبرینگ گیربکس

ازآنجاکه تعویض بلبرینگ‌ها هزینه اضافی روی دستتان می‌گذارد، بهتر است به‌خوبی کار تعمیر و نگهداری آن را انجام دهید تا مدت طولانی‌تری برایتان کار کند. یکی از کارهای مهم، سرویس‌های دوره‌ای است. در این سرویس‌ها بلبرینگ‌ها را بررسی می‌کنند و قبل از ایجاد مشکل حاد که به تعویض آن منجر شود به شما اطلاع می‌دهند.

دومین کاری که برای طولانی‌تر کردن عمر بلبرینگ گیربکس می‌توانید انجام دهید این است که درست رانندگی کنید. وقتی دنده را تعویض می‌کنید، مراقب باشید دنده به‌خوبی جا برود. در غیر این صورت بلبرینگ‌ها فشار زیادی را تحمل می‌کنند و این باعث می‌شود به‌زودی خراب شوند. هنگام عبور از چاله‌ها و دست‌اندازها، سعی کنید با سرعت کم رانندگی کنید و تا جایی که ایمن است از افتادن در چاله‌ها خودداری کنید. یکی دیگر از موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که همیشه بلبرینگ‌های باکیفیت خریداری کنید؛ شاید گران باشند، اما سرمایه‌گذاری بزرگی به حساب می‌آیند.

روان‌کاری بلبرینگ‌ها باید به‌موقع انجام شود. در فواصل معین این کار را انجام دهید تا سطوح بلبرینگ‌ها خشک نمانند.

جمع‌بندی

بلبرینگ قطعه بسیار مهمی در خودرو است که در بخش‌های مختلفی از آن به کار می‌رود. یکی از این بخش‌ها گیربکس است. بلبرینگ گیربکس باعث می‌شود شفت‌ها و چرخ‌دنده‌ها بدون اصطکاک عمل کنند و بنابراین در انتقال نیرو به گیربکس کمک می‌کند. خرابی این قطعه می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری برای خودرو ایجاد کند. وقتی نشانه‌های خرابی آن را مشاهده کردید، بلافاصله نسبت‌به رفع مشکل آن اقدام کنید تا هزینه‌های بیشتری روی دستتان باقی نگذارد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ اگر تجربه‌ای درباره خرابی بلبرینگ‌های گیربکس دارید یا نکاتی را برای پیشگیری از خرابی آن می‌دانید، در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی