دلایل داغ کردن بلبرینگ

دلایل داغ کردن بلبرینگ

دلایل داغ کردن بلبرینگ


۱. تجزیه روانکار (گریس/روغن):

روانکاری بلبرینگ‌ها از طریق گریس یا روغن انجام می‌شود، اما در صورت وجود شرایط کاری نامناسب، این روانکارها ممکن است تجزیه شوند. این مشکل می‌تواند به داغ شدن بلبرینگ و خرابی آن منجر شود.
راه حل: با سازنده تماس بگیرید و در صورت تغییر نوع روانکار، از قابلیت ترکیب آن با روانکار قبلی اطمینان حاصل کنید.

به نقل از سایت پگاه آفتاب :

حدود سه چهارم از خرابی‌های زودرس بلبرینگ‌ها ناشی از روان‌کاری نامناسب است. دلیل این امر آن است که یکی از حیاتی‌ترین اجزای یک بلبرینگ سالم، لایه روان‌کننده‌ای است که به واسطه ویسکوزیته روغن پایه به وجود می‌آید. بلبرینگ‌ها برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از تماس فلز با فلز بین عناصر غلتشی و مسیر غلتش به مقدار کافی از روان‌کننده‌ها نیاز دارند. روان‌کاری ناکافی می‌تواند منجر به ایجاد حرارت بیش از حد شود که باعث تجزیه روان‌کننده و خرابی بلبرینگ می‌شود.

۲. نشت روغن یا گریس:

در صورت نشت روغن یا گریس از کاسه نمد، سطح روانکار در محفظه کاهش می‌یابد و به عملکرد بلبرینگ آسیب می‌زند.

راه حل: اطمینان حاصل کنید که سطح روغن و گریس تا پایین‌ترین قسمت جزء غلتان باشد. در این صورت، سطح محفظه را بین ۱.۲ تا ۱.۳ برابر حجم آن پر کنید.
۳

. روغن و گریس زیاد:

روانکار زیاد در محفظه می‌تواند منجر به افزایش دما و نشت آن شود.

راه حل: مقدار اضافی روغن یا گریس را تخلیه کنید تا مقدار مناسبی از روانکار در محفظه باقی بماند.
۴

. لقی نامناسب بیرینگ:

لقی مناسب در بلبرینگ‌ها برای خروج حرارت از بلبرینگ ضروری است. لقی نامناسب می‌تواند باعث انبساط و داغ شدن بلبرینگ شود.

راه حل: لقی بلبرینگ را مطابق استانداردهای مربوطه تنظیم کرده و در صورت نیاز با شرکت سازنده مشاوره کنید.
۵

. قفسه مدور معیوب:

گاهی اوقات قفسه بلبرینگ به دلیل مشکلاتی مثل تاب یا ناهمواری نمی‌تواند به درستی کار کند و باعث داغ شدن بلبرینگ می‌شود

راه حل: ابتدا قفسه را تمیز کرده و قطر سوراخ آن را بررسی کنید. در صورت لزوم، آن را هموار یا بزرگ‌تر کنید.
۶

. خشک شدن کاسه نمد:

کاسه نمد بلبرینگ ممکن است خشک شود یا فشار زیادی را تحمل کند که باعث از کار افتادن روانکاری می‌شود.
راه حل: کاسه نمد را روانکاری کنید یا آن را با مدل مناسب‌تر تعویض نمایید.
۷

. تماس اجزای دوار و ثابت:

اگر اجزای دوار بلبرینگ با قطعات ثابت تماس داشته باشند، ممکن است باعث بروز مشکلات داغ شدن شوند.
راه حل: فاصله بین قطعات دوار و ثابت را بررسی کنید و آن را تنظیم کنید.
۸

. مسدود شدن محفظه برگشت روانکار:

گاهی اوقات محفظه برگشت روغن و گریس مسدود می‌شود که باعث کاهش میزان روانکاری و داغ شدن بلبرینگ می‌شود.

راه حل: محفظه را تمیز کرده و روانکار قدیمی را تعویض کنید.
۹

. موقعیت دهی ضربدری:

در این وضعیت، بار به طور یکنواخت بر روی محور توزیع نمی‌شود که باعث داغ شدن بلبرینگ‌ها می‌شود.
راه حل: با استفاده از ورقه‌های فاصله‌گذار، بار را به طور یکنواخت توزیع کنید.
۱۰

. انبساط شافت و نصب بلبرینگ روی یک شافت:

اگر شافت انبساط پیدا کند، بلبرینگ‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و داغ می‌شوند.

راه حل: شافت را کمی باز کنید تا لقی مناسب فراهم شود.
۱۱

. سفت بودن بوش

در صورتی که بوش استفاده‌شده بیش از حد سفت باشد، می‌تواند باعث فشار اضافی بر بلبرینگ و در نتیجه داغ شدن آن شود. این مشکل به دلیل عدم آزادی حرکت بلبرینگ یا فشار زیاد به آن به وجود می‌آید.

راه حل: مهره بوش را کمی باز کنید و سپس بوش را دوباره نصب کنید و بررسی کنید که بلبرینگ به راحتی بچرخد.
۱۲

. عدم تعادل بار

زمانی که بار به طور یکنواخت روی بلبرینگ توزیع نشود، بلبرینگ تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد که این فشار اضافی می‌تواند باعث داغ شدن آن شود.

راه حل: محفظه بلبرینگ را تعویض کنید تا تعادل بار به درستی حفظ شود.
۱۳

. تماس شافت با کاسه نمد

گاهی اوقات شافت به کاسه نمد برخورد می‌کند که این تماس می‌تواند باعث افزایش دما و فرسایش کاسه نمد و روانکار شود.

راه حل: شافت را ماشینکاری کنید و قطر آن را بررسی کنید تا از تماس با کاسه نمد جلوگیری شود.
۱۴

. بلبرینگ فاقد روغن

عدم وجود روغن در بلبرینگ یکی از دلایل اصلی داغ شدن آن است. وقتی که بلبرینگ از روغن کافی برخوردار نباشد، به سرعت داغ می‌شود.

راه حل: منفذ مربوط به روغن را تمیز کرده تا روغن به راحتی تخلیه شود و بلبرینگ به درستی روانکاری شود.
۱۵

. همراستایی نادرست شافت‌ها

در صورت همراستایی نادرست شافت‌ها، بار به درستی روی بلبرینگ‌ها توزیع نمی‌شود و این امر می‌تواند باعث داغ شدن بلبرینگ‌ها شود.

راه حل: با استفاده از ورقه‌های فاصله‌گذار، همراستایی شافت‌ها را اصلاح کنید و اطمینان حاصل کنید که شافت‌ها به درستی در یک خط قرار دارند.
۱۶

. نصب نادرست فنجانک روغن

نصب نادرست فنجانک روغن می‌تواند باعث مشکلاتی در روانکاری بلبرینگ‌ها شود. در این حالت، سطح روغن یا خیلی پایین است یا از جهت مناسب قرار ندارد.

راه حل: سطح روغن نباید از پایین‌ترین جزء غلتشی بلبرینگ بالاتر باشد. فنجانک را با دقت تنظیم کنید تا با جهت چرخش بلبرینگ هماهنگ باشد.
۱۷

. تماس ربانه واشر قفلی با بلبرینگ

گاهی اوقات زبانه واشر قفلی به بلبرینگ برخورد می‌کند که این تماس می‌تواند به بلبرینگ آسیب برساند و باعث افزایش دما شود.

راه حل: زبانه را صاف کنید و در صورت لزوم واشر قفلی را با واشر جدیدی تعویض کنید.
۱۸

. فرسودگی کاسه نمد

اگر کاسه نمد فرسوده شده باشد، ممکن است روغن یا گریس از آن نشت کند یا مواد زائد به داخل بلبرینگ وارد شود که این امر باعث خرابی بلبرینگ می‌شود.

راه حل: کاسه نمد را تعویض کنید و بلبرینگ را کاملاً تمیز کرده و با روانکار تازه پر کنید.
۱۹

. بزرگتر بودن محل قرار بلبرینگ از حد مجاز

اگر محل نصب بلبرینگ بزرگتر از اندازه استاندارد باشد، ممکن است حلقه داخلی بلبرینگ انبساط یابد و لقی بلبرینگ کاهش پیدا کند، که منجر به داغ شدن آن می‌شود.

راه حل: شافت را سنگ‌زنی کنید تا انطباق دقیقی با بلبرینگ پیدا کند. در صورتی که امکان سنگ‌زنی وجود ندارد، بلبرینگ را با مدل دارای کلاس لقی بالاتر تعویض کنید.
۲۰

. سائیده شدن سوراخ محفظه

اگر مواد استفاده‌شده در محفظه بلبرینگ نرم باشد، ممکن است سوراخ محفظه سائیده شده و به حلقه بیرونی بلبرینگ آسیب برساند.

راه حل: یک بوش فولادی در سوراخ محفظه جاگذاری کنید و آن را ماشینکاری کنید تا اندازه مناسب برای بلبرینگ ایجاد شود.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مشاوره تلفنی