
دلایل داغ کردن بلبرینگ با راه حل
بلبرینگها یکی از اجزای حیاتی در اکثر ماشینآلات صنعتی و خانگی هستند و عملکرد درست آنها برای حفظ کارایی و عمر مفید دستگاهها ضروری است. داغ شدن بلبرینگها یکی از مشکلات رایج است که میتواند به آسیبهای جدی منجر شود. این مشکل اغلب به علت ناصحیح بودن شرایط کاری، مشکلات روانکاری یا نصب نادرست به وجود میآید. در جدول زیر، مهمترین دلایل داغ شدن بلبرینگها و راهحلهای پیشنهادی برای هرکدام به طور مختصر آورده شده است. در ادامه، به تفصیل توضیح خواهیم داد که هر یک از این مشکلات چگونه رخ میدهند و چگونه میتوان آنها را برطرف کرد.
شماره مشکل راه حل پیشنهادی
۱ تجزیه روانکار (گریس/روغن) مشاوره با شرکت سازنده و بررسی ترکیب روانکار
۲ نشت روغن یا گریس سطح روغن را به میزان مناسب تنظیم کنید
۳ روغن و گریس زیاد تخلیه اضافی روغن یا گریس از محفظه بلبرینگ
۴ لقی نامناسب بیرینگ بررسی لقی مطابق استاندارد و مشاوره با سازنده
۵ قفسه مدور معیوب تمیز کردن و بررسی قطر سوراخ قفسه
۶ خشک شدن کاسه نمد روانکاری کاسه نمد یا تعویض آن با نوع مناسب
۷ تماس اجزای دوار و ثابت بررسی فاصله بین قطعات دوار و ثابت
۸ مسدود شدن محفظه برگشت روانکار تعویض روانکار و تمیز کردن محفظه
۹ موقعیت دهی ضربدری تنظیم فاصله گذاری و توزیع بار مناسب
۱۰ انبساط شافت و نصب روی یک شافت باز کردن محفظه و تنظیم لقی با قطعات فاصلهگذار
۱۱ سفت بودن بوش باز کردن مهره بوش و بررسی چرخش آزاد بلبرینگ
۱۲ عدم تعادل بار تعویض محفظه بلبرینگ
۱۳ تماس شافت با کاسه نمد ماشینکاری شافت و بررسی قطر آن
۱۴ بلبرینگ فاقد روغن تمیز کردن منفذ روغن و تخلیه آن
۱۵ همراستایی نادرست شافتها اصلاح همراستایی با ورقههای فاصلهگذار
۱۶ نصب نادرست فنجانک روغن تنظیم محل نصب فنجانک و سطح روغن
۱۷ تماس ربانه واشر قفلی با بلبرینگ تعویض واشر قفلی و صاف کردن زبانه
۱۸ فرسودگی کاسه نمد تعویض کاسه نمد و پر کردن بلبرینگ از روانکار جدید
۱۹ بزرگتر بودن محل قرار بلبرینگ سنگ زنی شافت یا تعویض بلبرینگ با کلاس لقی بالاتر
۲۰ سائیده شدن سوراخ محفظه نصب بوش فولادی در سوراخ محفظه و ماشینکاری آن
۱. تجزیه روانکار (گریس/روغن):
روانکاری بلبرینگها از طریق گریس یا روغن انجام میشود، اما در صورت وجود شرایط کاری نامناسب، این روانکارها ممکن است تجزیه شوند. این مشکل میتواند به داغ شدن بلبرینگ و خرابی آن منجر شود.
راه حل: با سازنده تماس بگیرید و در صورت تغییر نوع روانکار، از قابلیت ترکیب آن با روانکار قبلی اطمینان حاصل کنید.
۲.به نقل از سایت پگاه آفتاب :
حدود سه چهارم از خرابیهای زودرس بلبرینگها ناشی از روانکاری نامناسب است. دلیل این امر آن است که یکی از حیاتیترین اجزای یک بلبرینگ سالم، لایه روانکنندهای است که به واسطه ویسکوزیته روغن پایه به وجود میآید. بلبرینگها برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از تماس فلز با فلز بین عناصر غلتشی و مسیر غلتش به مقدار کافی از روانکنندهها نیاز دارند. روانکاری ناکافی میتواند منجر به ایجاد حرارت بیش از حد شود که باعث تجزیه روانکننده و خرابی بلبرینگ میشود.
نظری نیست.